onsdag 4 augusti 2010

FestiVALET 2010

Hej!

Nu är sommaren här o min semster är över. Har kommit igång på mitt vanliga arbete på hemtjänsten men nu kickar även det fackliga igång. Jag o några vänner/kollegor igenom LO har blivit inbjudna till Festivalet i strömstad arrangerat av SSU. Efter 11 timmar på tåg o 1 timme på buss kom vi fram till strömstad :) Festivalet är en valupptaktning där vi ungdomar får möjlighet att träffa andra politiskt men också fackligt aktiva. Festivalområdet är välplanerat, undomarna är många o utbudet av aktiviteter är stort! Det här kan o kommer nog bli en kanonvecka!

Tänkte göra ett försök att hålla er lite uppdaterade på vad som händer här på plats.


Dag 1.

Varje dag har vi 8 olika tält att besöka som har olika föreläsningar eller aktiviteter.

Jag började dagen med en uppdatering om Israel-Palestinakonflikten. Fördragshållaren var Faraj Adu-Iseifan som sitter i SSUs förbundsstyrelse. Under en timme fick vi en tillbakablick i historien om hur konflikten började o hur den ser ut idag. Det är helt sjukt hur en konflikt som började på 1800 talet fortfarande inte kommit till någon direkt lösning...
Jag o min kollega Kalle (Kommunal Smedjebacken) gick sedan o lyssnade på Anna-Lena Heydar, Fair Trade-ambassadör. Efter Indienredan är Fair Trade/rättvisemärkt nått som ligger mig varmt om hjärtat, det har nu gått 4 månader sedan vi kom hem men upplevelserna finns alltid nära till hands. Vi fick veta lite mer grundläggande om hur rättevisemärkningen fungerar, vad de strävar efter o vilka förhoppningar de har på framtiden. Rättvisemärkningen kom -95 o sedan dess har många varor fått rättvisemärkning. Vanligast är kaffe, bananer, te, choklad bla.Vi fick se en film från Rättvisemärkta kaffe o teodlingar i Dominikanska republiken. Vi fick se hur premiern de får från rättvisemärkningen användes till att bygga broar o borra brunnar, allt för att underhålla odlingarna o för att förbättra arbetsförhållandena för arbetarna. I samband med fotbolls EM i Tyskland 2006 kom tillverkningen av bollar upp i media. Där visades hur barn satt på rad och tillverkade fotbollar o andra bollar i odrägliga arbetsförhållanden, långa arbetsdagar o dåliglön. Uppmärksamheten gjorde att många reagerade o strax därefter tillverkades rättvisemärkta fotbollar som tex användes under fotbolls em! Ett stort bevis på att saker går att förändras o förbättras. Nu ska jag forska lite i hur jag kan påverka mina butiker samt personer i min närhet att välja Rättvisemärkt!


Sista föredraget för dagen blev Expos motsvarighet i Storbritannien. Vi fick lyssna på Graham o Nick från tidningen Searhlight. Dom berättade om sitt framgångsrika arbete mot extremhögern, delvis igenom deras kampanj Hope not hate. Det största hotet i Storbritannien är BNP-Brittish National Party, precis som vi har Sverigedemokraterna. Dom berättade också om sitt sammarbete med facket, om hur vi i de fackliga organisationerna kunde nå ut vill varje individ, alltså våra medlemmar på ett annat sätt än de stora partierna. Det va verkligen jätteintressant o lärorikt!


Nu ska vi vila lite i stugan efter en fullspäckad dag! Är så där full i huvudet som man kan bli av mycket nyttig info.
Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar