fredag 6 augusti 2010

Festivalet dag 2

God morgon!
Igår blev det inte så mycket gjort.... Många föreläsningar var inställda, tråkigt men så blir det ibland. Jag skulle ha börjat dagen med Amerikansk politik -vad har hänt sen Obama tillträdde som president? Men tackvare några av våra stuggrannar fick vi inte mer än några timmar sömn så när klockan väl ringde fick jag knappt upp ögonen. Kändes riktigt surt! Istället blev det bostadspolitik lite senare på fm. Det handlade om att vara ung o bostadslös o vilka ideologiska skillnader som finns i höger o vänsterpolitiken. 216 000 unga saknar bostad men ändå byggs inga nya bostäder! Tänk att bli vuxen, ha ett jobb o vara redo att kliva ut i det "riktiga livet" men tvingas fortsätta bo hemma hos föräldrarna, bara för att det inte finns några bostäder. Jag har haft tur, o jag förstår nu att det måste vara tur. Jag kunde flytta hemifrån, stå på egna ben när jag kände mig redo. Jag hoppas verkligen att trenden vänder o att flera får chansen till ett eget boende.


Kalle gick på en föreläsning om det polska företaget Laval o fackförbundet byggnads. Hela processen drog igång 2004 när Laval vägrade teckna ett svenskt kollektivavtal. Konflikten har varit i arbetsdomstol, EU-domstol o sedan arbetsdomstol igen. Än idag har inget avtal tecknats... Är det inte sjukt?


På kvällen hade vi planerat in ett musikquiz, där vi skulle briljera ;) Men tyvärr vart även det inställt... Så det blev kortspel, massa godis o lite tok i stugan istället! Trevligt, trevligt!


Mys :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar