söndag 25 april 2010

Det slog mig, som en fet käftsmäll...

Nu när jag varit hemma i ett dygn så har jag hunnit med att berätta och visa bilder från de två gångna veckorna för de allra närmaste. Tiden för eftertanke har nu också tagit vid, senast för ett par timmar sedan när jag var på ica så slog det mig som en fet käftsmäll. Av vana sökte jag mig till te hyllan och mot mitt vanliga gamla hallon te, men någon stans mitt i detta så kom minnena från Shikapur Tea Garden upp. Jag såg de färgglatt klädda kvinnorna som slet på fälten under en obarmhärtig sol, det arbete som ligger bakom det te som jag dricker i mängder. Jag ändrade min av vana inställda rutt och gick istället till den plats där fairtrade te erbjöds. Jag har omprogrammerat min runda på ica till att nu innefatta hyllan för te som är rättvisemärkt, en liten men för mig nu naturlig sak att göra!

När jag något senare stod i kassan för att betala så fick jag lust att utbrista "fyra hundra spänn för detta".. men jag avstod och skämdes över att ens tänkt tanken när människorna jag träffat i Indien lägger ca 60 procent av sin lön på mat. Den del av lönen jag lägger på min mat är inte i närheten av det. Så nog har allt denna resa gett mig nya perspektiv på saker och ting, det återstår att se när nästa mentala käftsmäll kommer...

/Emil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar