onsdag 21 april 2010

"Incredible India"

Sitter har i hotellets datarum och ser affichen med texten "Incredible India" tillsammans med diverse andra tavlor och tidningsutklipp pa sevardheter. Har finns bilder pa bade storslagna tempel, borgar och andra byggnadsverk som alla hamnar under parollen incredible India. Idag har vi varit pa Ghandi museet som ocksa ar en kulturskatt plus att vi da samtidigt fick chans att se New Delhi som stad. Vi mottes av mycket fantastiskt bade i form av gamla byggnader och tempel samt hela den upprustning som sker infor ett stort cricket arrangemang. overallt forfinades det befintliga samtidigt som det stora projektet med att bygga en ovanjord gaende metro far mig att kanna mig liten nar vi kor intill dess stora betongpelare.

Det ar under dessa bilturer i jagkt pa affarer och matstallen som vi kom bort fran de stora gatorna och in mellan alla hus och affarer. Det ar da vi sett det som inte hanger som motiv pa vaggarna har i rummet dar jag sitter nu, de manniskor som bor i talt konstruerade av allt mojligt och som tigger for overlevnad. Idag mottes jag av en kvinna med en kanske ett och ett halvt aring pa armen som bad om pengar, ingen kan ga forbi utan att kanna sig berord tror jag. Hon fick pengar av mig idag men vad sker en annan dag, vad sker med den lilla pa armen och vad sker med resten av dessa manniskor som inte inryms i begreppet incredible India?

Under denna resa har vi sett bevis pa den fattigdom som trots allt finns i detta land, samtidigt som det rymmer sa mycket vackert och sa manga pagaende framtidsprojekt. Manga bilder kommer jag att bara med mig fran detta land, bade pa det som sanneligen ar underverk men ocksa pa det som berort mig och fatt mig att uppskatta det jag har.

\ Emil

6 kommentarer:

  1. Hoppas du har massor med bilder och filmer att visa när du kommer hem :) du får ta en sväng till jobbet nån sen kväll och visa :) Lycka till med hemresan!

    SvaraRadera
  2. Tack! Det kan jag lova! har typ 3-4 gig bilder ;) jag kommer en kväll med datorn :) har du fått någon vikarie för inger än förresten?

    SvaraRadera
  3. Älskling!
    Jag vill se Indien med dig!

    SvaraRadera
  4. Ja det är en tjej som har fått vikariat men hon är sjukskriven..så snälla kom hem snart!!Så det finns några vikarier att ringa in :)

    SvaraRadera
  5. Evelina, älskling! jag vill se indien med dig också, vi får bestämma oss för att vi ska det! Tänker på Dig!

    SvaraRadera
  6. Erika, det låter som om ni saknar mig på fredsgatan ;) hoppas hon är bra och snart är jaghemma och då är det bara att ringa :) Får väl passa på att ta med datorn då och visa bilder ocg berätta om resan :)

    SvaraRadera