onsdag 21 april 2010

Jenny filosoferar...

Att det skulle vara stora skillnader emellan Sverige och Indien på många vis visste jag redan innan jag åkte men en skillnad jag verkligen känt är Indiernas gästvänlighet. Svenskar är också på sitt sätt gästvänliga men något mer reserverade. Här är alla är väldigt artiga och vänliga i största allmänhet, de är noga med att presentera sig och visa sin tacksamhet över vår närvaro. Vid flera möten har de haft långa tacktal där de nästan höjer oss till skyarna, vilket känns väldigt overkligt men smickrande. De ser verkligen upp till oss fast vi är unga. Något annat som vi fått uppleva är deras välkomstceremonier. Vi har gått gåvor i form av vackra sjalar, böcker, en vad vi tror är en duk och mycket mer. Ni får se allt när vi kommer hem! En sak kan jag lugna er alla med där hemma är att vi aldrig går hungriga. När man är gäst hos någon är det viktigt för dem att man känner sig välkomnad och omhändertagen. Man behöver aldrig be om någonting, de servar oss med vattenflaskor och så fort man ser sig om efter en sittplats kommer de med stolar från höger och vänster. Vi får alltid något lättare att äta i form av plockmat. Små brödknyten med grönsaksfyllning, grytor som man äter med bröd är några saker vi blivit bjudna på. När man ätit så det nästan står en upp till öronen kommer efterrätten. Ofta väldigt, väldigt söta små bakverk. En dessert som är vanlig här är något som kan liknas med en munk. En rund brödbit som är friterad sen lagd i socker eller sirapslag och sen serveras med glass. Ni som känner mig vet att jag älskar sötsaker men Indiens godis och desserter är i sötaste laget även för mig! De vill aldrig att en gäst ska lämna dem utan att känna sig mätt och belåten, helt tillfredsställd. En sak som vi märkte väldigt fort när vi kom till Indien var relationen mellan man och kvinna. Kvinnor och män tar inte på varandra, de tar nästan inte ens i hand. Så när männen ska hälsa oss välkomna gör de ofta det med en liten bugning medans kvinnorna tar i hand, och vice versa.



Här bjuds vi på lite förfriskningar, kokosvatten och småkakor.



Kram Jenny





1 kommentar:

  1. Jag saknar dig....verkligen. Har tävling i helgen, och det brukar vara så skönt med ett pepp-talk kvällen innan, men ICKE . <3<3<3<3<3

    SvaraRadera