måndag 26 april 2010

Trafiken i Indien












Tut Tut sirenerna hörs i bakgrunden av bilen som skjutsar oss på landsvägen till New Delhi. Jag vänder mig om och ser en ambulans komma med blåljus som kör om på vänster sida av vägen.
Längre fram är det trafikstockning av stora lastbilar och bilar, jag reagerar på att inga av fordonen ger vika för ambulansen.
Den blir stående bakom två stora lastbilar under de fem minuter som trafikstockningen håller på, när väl trafiken börjar rulla så är det fortfarande ingen som ger vika för ambulansen.

Jag förstår inte hur förarna ej respekterar eller ger plats för en ambulansen, som kommer med högfart och blåljus på väg till närmaste sjukhus. Det är väl en självklarhet då det är liv eller död som står på spel i fordonet.



I Indien dör någon var 270:e sekund i trafiken, det är inte så konstigt efter de upplevelser jag och mina kamrater i resegruppen har varit med om.
Personbilar, lastbilar, Tuktuk-bilar (små taxibilar) och motorcyklar kör som galningar i detta högertrafikerade land. Personbilar och motorcyklar åker slalom mellan de större fordonen, tutan på de kära fordonen används VÄLDIGT flitigt.
Vare sig de ska köra förbi eller släppa fram någon så ligger de på tutan ofta. I vissa situationer kan de komma upp ett fordon från ingenstans och bara köra rakt ut framför en.


















Det är som att spela att tv-spel när man åker bil i detta land, men med hjärtat i halsgropen under bilfärderna har vi ändå klarat oss.


Det har 60 och 80 km gräns, trots dessa hastigheter så känns de som man åker rally på de smala o inte allt för välbyggda vägarna.
Det kostar ca: 4500 Rupie =750 SEK att ta körkort i Indien. Enligt chaufförer vi åkt med, behöver man ha “bra bromsar“ och “tur” när man kör i trafiken för att olyckor eller annat inte ska inträffa.



Jag är väldigt glad för de trafikregler och den säkerhet vi har i Sverige.
Kör försiktigt när ni ger ut på vägarna och “don’t drink and drive”

Fredrik Ardeheim














3 kommentarer:

  1. Väldigt bra inlägg.. tur att vi hade turen på våran sida ;)

    SvaraRadera
  2. Tackar..Ja det är verkligen sant

    SvaraRadera
  3. Bra beskrivning fredrik! idag när jag åkte med bussen så svängde en jeep ut mitt framför den på en nittiosträcka.. bussen girade över i motsatt körfällt och jag reagerade knappt, bara noterade vad som hände.. kom på mig själv efteråt och insåg att jag kanske blivit avtrubbad ;)

    SvaraRadera